Veelgestelde Vragen / FAQ


  • BIJ STAAROPERATIES:
    1. Hoe lang gaat een kunstlens (na een staaroperatie) mee? Uw hele leven.
    2.
    Worden er ook staaroperaties uitgevoerd bij een hoge + sterkte? Ja, dat kan.
    3. Moet ik nuchter komen voor de operatie? Nee, dat hoeft niet. Eet iets lichts. Het is beter om geen koffie voor uw operatie te drinken. Verder is het belangrijk de dag van de operatie geen make-up en/of (dag)crème te gebruiken. En het is prettig om gemakkelijk zittende kleding te dragen.
    Draagt u contactlenzen? Dan moet u deze vanaf 3 dagen voor de operatie uit laten.
    4. Is het normaal dat Acular prikt/ pijn doet bij het inbrengen? Ja, dit is niet ongebruikelijk en kan geen kwaad. Na het druppelen is het oog even gevoelig. Als deze klachten gaandeweg verergeren is het verstandig met Oogkliniek De Horsten contact op te nemen.
    5. Mag ik na de staaroperatie vliegen? Ja, de druk in de cabine tijdens het vliegen is voor het oog en de lens geen probleem. I.v.m. nodige hygiëne, leefregels en mogelijke neveneffecten in de eerste weken na de operatie en i.v.m. de poliklinische controle 3 weken na de operatie raden wij u aan rekening te houden met planning, bestemming en verblijfsduur.
  • BIJ CONSULT:
    1. Hoe lang kan het effect van pupilverwijdende druppels (zowel bij kinderen als bij volwassenen) aanhouden? Dit kan 4-24 uur aanhouden. Het meeste effect op het gezichtsvermogen zal na 12 uur weg zijn. De pupil kan dan nog wel vergroot zijn.
    2. Kan ik kiezen bij welke arts ik een afspraak maak? Ja, dit kan. Houd er wel rekening mee dat de wachttijd per specialist kan verschillen. Ook kan het voorkomen dat door onverwachte afwezigheid of ziekte het spreekuur wordt overgenomen door één van de andere oogartsen. Echter onze vier artsen beschikken over evenveel deskundigheid en ervaring. U kunt meer over hen lezen via het kopje “over ons, oogartsen team en vacatures” op de website.
    3. Krijg ik bij vervolgbezoeken dezelfde specialist?
    Zie vraag hierboven; doorgaans wel maar het kan voorkomen dat een spreekuur wordt overgenomen of  u sneller terecht kunt bij een andere specialist. Ook kan de oogarts zelf besluiten u over te dragen aan een collega wanneer dit in uw (medisch) belang is.
    4. Hoe lang duurt een afspraak? Doorgaans moet u rekening houden dat u voor een consult 1 tot 1,5 uur op de polikliniek bent. Echter korter of langer komt voor en is afhankelijk van verschillende factoren.
    5. Wat als ik te laat op mijn afspraak kom?
    Wij hanteren het volgende beleid bij te laat komen op uw afspraak:
    Bent u korter dan 30 minuten te laat dan proberen wij u alsnog te helpen, het kan zijn dat u langer moet wachten! Meer dan een half uur te laat? Dan verzoeken wij u om een nieuwe afspraak te maken.
    Wanneer u zonder afmelding niet verschijnt zijn wij genoodzaakt de onkosten in rekening te brengen.

    6. Mag ik mijn contactlenzen inhouden? Nee, bij de meeste consulten en met name eerste bezoeken wordt verzocht geen contactlenzen te dragen. Ook is het raadzaam om niet te veel make-up te dragen op de dag van uw bezoek.
    7. Ik heb een chalazion (bultje aan het ooglid) of verstopte traanbuis, volgens mijn huisarts moet ik een ingreep ondergaan. Gebeurt dit direct bij het consult? Nee, daar kunt u niet vanuit gaan. De oogarts beoordeelt tijdens een eerste consult zelf of er een ingreep plaats moet vinden. Is dit het geval dan wordt hier een nieuwe afspraak voor gemaakt.
    8. Kan ik ook voor een rijbewijskeuring bij jullie terecht? Ja voor een oogheelkundige rijbewijskeuring kunt u bij ons terecht, kosten hiervoor zijn 75 euro. Dit wordt niet vergoed door uw zorgverzekering. U kunt alleen een keuring krijgen als u hiervoor een verzoek met formulier van het CBR hebt ontvangen. Ook doen wij oogheelkundige keuringen voor het groot rijbewijs. Actuele wachttijden vindt u elders op de website.
  • BIJ DRUPPELEN:
    1. Kan ik bij een gesprongen adertje in het oog doordruppelen/ -smeren? Ja, met standaard druppels en gel wel.
    2.
    Hoe lang mag ik kunsttranen gebruiken? Deze mogen gedurende langere periode worden gebruikt, in de door de oogarts voorgeschreven frequentie. Vooral in de winter wanneer de verwarming aan staat is de lucht droger en kan het gebruik van de kunsttranen u goed helpen.
    3. Hoe kan ik een herhaalrecept krijgen? U kunt bellen naar 070 76 20 300 en direct kiezen voor optie 1 “herhaalreceptenlijn”. U kunt hier een voicemailbericht achterlaten door uw naam, geboortedatum en contactgegevens in te spreken. Ook belangrijk hierbij is om te vermelden voor welk medicijn u een herhaalrecept wil, in welke hoeveelheid en naar welke apotheek dit mag worden doorgestuurd.
  • BIJ LASERBEHANDELING:
    1. Mag ik na mijn nastaar laserbehandeling mijn contactlenzen weer in? Ja, dit mag, zodra u geen last meer hebt van het behandelde oog.
  • BIJ OOGLIDOPERATIES:
    1. Kan ik bij Oogkliniek De Horsten zowel mijn boven- als onderoogleden laten corrigeren? Nee, wij voeren alleen bovenooglidoperaties uit, geen onderooglidoperaties.
    2. Wordt een ooglidoperatie vergoed? In veel gevallen niet. De verzekeraars stellen strenge eisen ten aanzien van vergoeding voor deze ingreep. Voor meer informatie kunt u het best contact opnemen met uw eigen zorgverzekeraar.
  • ALGEMEEN:
    1. Kan ik mijn patiëntgegevens opvragen? Ja dit kan, echter is het wel noodzakelijk dat de aanvrager (of  gemachtigde) een formulier invult en zich hierbij kan legitimeren. Er wordt later een afspraak gemaakt om de gevraagde gegevens af te halen bij de kliniek, ook dan is de legitimatieplicht van kracht. Gegevens over iemands gezondheid zijn gevoelig. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bepaalt dan ook dat medische gegevens bijzondere persoonsgegevens zijn. Er wordt dan ook heel zorgvuldig en terughoudend gehandeld bij de aanvraag en verstrekking hiervan.
    2. Kan ik bij mijn oogarts een geneeskundige verklaring aanvragen? Nee uw oogarts mag geen ‘geneeskundige verklaring’ (ook wel doktersverklaring) afgeven. Er wordt gehandeld volgens de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld. Alleen een onafhankelijke arts mag deze afgeven. Voor meer informatie verwijzen wij u naar: https://www.knmg.nl/web/file?uuid=1d9f2994-6820-4f37-8cd8-3f4b03e132a3&owner=5c945405-d6ca-4deb-aa16-7af2088aa173&contentid=533&elementid=136041.