Oogkliniek De Horsten vindt het belangrijk om de diagnostiek en de behandelingen op een eigen locatie aan te bieden, omdat er op deze manier meer eigen verantwoordelijkheid is voor het beleid en kwaliteit. In de eigen locatie kan er beter toezicht gehouden worden op de kwaliteit en het beleid. Het kwaliteitsbeleid is ingericht conform de eisen van de Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Daarnaast werkt men volgens de richtlijnen van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG). Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste kwaliteitsindicatoren:
Kwaliteit
Patiënttevredenheidsonderzoek
Oogkliniek De Horsten streeft naar een zeer hoge kwaliteit van behandelen. Het is daarbij essentieel te weten wat de patiënt vindt van de zorgverlening die zij bij Oogkliniek De Horsten ondergaan. Dit meten wij met het Patiëntervaringsonderzoek. Dit onderzoek voldoet aan alle eisen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en van het ZKN Keurmerk. Op eenduidige en wetenschappelijk verantwoorde wijze wordt patiëntervaringsonderzoek verricht. De uitkomsten worden getoetst aan een uitgebreide landelijke benchmark. Jaarlijks wordt een rapport over de uitkomst opgesteld. Tussentijdse bijzonderheden worden gefilterd waarna zo nodig actie wordt ondernomen.
Het Patiëntervaringsonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Bosgra Onderzoek onder al ons bezochte patiënten. Het rapportcijfer voor de totaalindruk van de kliniek ligt met een 8,5 hoger dan de landelijke Benchmark KliniekenMonitor Oogheelkunde (8,4). De patiënten zijn dus bijzonder tevreden. Dit blijkt ook uit de Net Promotor Score: deze is maar liefst 52. Dit is een hoog percentage. Een dergelijk hoge Net Promotor Score betekent dat patiënten Oogkliniek De Horsten graag aanbevelen bij vrienden/familie.
In onderstaand overzicht staan een aantal van de in het onderzoek genoemde onderwerpen met daarachter de aan Oogkliniek De Horsten gegeven gemiddelde tevredenheidscijfers.
- Informatievoorziening voorafgaand aan de behandeling (cijfer: 7,7)
- Bejegening door de behandelaar (cijfer: 8,3)
- Behandeling (cijfer 8,4)
- Nazorg (cijfer: 8,0)
- Totaal indruk van Oogkliniek De Horsten (cijfer 8,5) (Benchmark KliniekenMonitor: 8,4)
Zeer professioneel opgezette organisatie met een snel behandelingstraject
Zichtbare Zorg (Zizo)
Resultaten ZiZo 2018 Oogkliniek De Horsten:
- Bij staaroperaties: 0% kapsel ruptuur
- Eerste contact met patiënt: met oogarts en optometrist
- Bij staaroperaties: alle soorten lenzen worden geplaatst: multifocaal en astigmatisme
- Bij staaroperaties: soorten verdoving: lokaal, parabulbair en druppelverdoving
- Bij staaroperaties: 100% van de cataract patiënten wordt pre-op door oogarts gezien
- Bij staaroperaties: angstige patiënten kunnen sedativa krijgen
- Bij staaroperaties: patiënten krijgen geschreven informatie
- Bij staaroperaties: er is een zorgpad cataract
FAQ
Uw ogen zijn een kostbaar bezit. Daarom begrijpen wij bij Oogkliniek De Horsten dat er veel vragen zijn over onze behandelingen. Lees hier de meest gestelde vragen over de behandelingen.