Veel gestelde vragen/ FAQ

Uw ogen zijn een kostbaar bezit. Daarom begrijpen wij bij De Horsten dat er veel vragen zijn. Lees hier de meest gestelde vragen over de behandelingen.

Staaroperaties

Hoe lang gaat een kunstlens (na een staaroperatie) mee?

Uw hele leven. Meer lezen over staar? Klik hier voor de staarbrochure.

Worden er ook staaroperaties uitgevoerd bij een hoge + sterkte?

Ja, dat kan. Meer lezen over staar? Klik hier voor de staarbrochure.

Moet ik nuchter komen voor de operatie?

Nee, dat hoeft niet. Eet iets lichts. Het is beter om geen koffie voor uw operatie te drinken. Verder is het belangrijk de dag van de operatie geen make-up en/of (dag)crème te gebruiken. Het is prettig om gemakkelijk zittende kleding te dragen en sieraden graag zoveel mogelijk af te laten

Is het normaal dat Acular prikt/ pijn doet bij het inbrengen?

Ja, dit is niet ongebruikelijk en kan geen kwaad. Na het druppelen is het oog even gevoelig. Als deze klachten gaandeweg verergeren is het verstandig met Oogkliniek De Horsten contact op te nemen.

Door het gebruik van de voorgeschreven druppels kunnen de ogen wat droger aanvoelen. Het gebruik van bevochtigingsdruppels (kunsttranen) is toegestaan

Mag ik na de staaroperatie vliegen?

Ja, de druk in de cabine tijdens het vliegen is voor het oog en de lens geen probleem. I.v.m. nodige hygiëne, leefregels en mogelijke neveneffecten in de eerste weken na de operatie en i.v.m. de poliklinische controle 3 weken na de operatie raden wij u aan rekening te houden met planning, bestemming en verblijfsduur.

Meer lezen over staar? Klik hier voor de staarbrochure.

Consult

Hoe lang kan het effect van pupilverwijdende druppels (zowel bij kinderen als bij volwassenen) aanhouden?

Dit kan 4-24 uur aanhouden. Het meeste effect op het gezichtsvermogen zal na 12 uur weg zijn. De pupil kan dan nog wel vergroot zijn.

Kan ik kiezen bij welke arts ik een afspraak maak?

Ja, dit kan. Houd er wel rekening mee dat de wachttijd per specialist kan verschillen. Ook kan het voorkomen dat door onverwachte afwezigheid of ziekte het spreekuur wordt overgenomen door één van de andere oogartsen. Echter onze vier artsen beschikken over evenveel deskundigheid en ervaring. U kunt meer over hen lezen via het kopje “De Horsten” op de website.

Krijg ik bij vervolgbezoeken dezelfde specialist?

Zie vraag hierboven; doorgaans wel maar het kan voorkomen dat een spreekuur wordt overgenomen of  u sneller terecht kunt bij een andere specialist. Ook kan de oogarts zelf besluiten u over te dragen aan een collega wanneer dit in uw (medisch) belang is.

Hoe lang duurt een afspraak?

Doorgaans moet u rekening houden dat u voor een consult maximaal 1 tot 1,5 uur op de polikliniek bent. Echter korter of langer komt voor en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de noodzaak pupil verwijdende druppels te krijgen of een aanvullend onderzoek.

Mag ik mijn contactlenzen inhouden?

Nee, bij de meeste consulten en met name eerste bezoeken wordt verzocht geen contactlenzen te dragen. Ook is het raadzaam om niet te veel make-up te dragen op de dag van uw bezoek.

Druppels

Kan ik bij een gesprongen adertje in het oog doordruppelen/ -smeren?

Ja, met standaard druppels en gel wel.

Hoe lang mag ik kunsttranen gebruiken?

Deze mogen gedurende langere periode worden gebruikt, in de door de oogarts voorgeschreven frequentie. Vooral in de winter wanneer de verwarming aan staat is de lucht droger en kan het gebruik van de kunsttranen u goed helpen.

Hoe kan ik een herhaalrecept krijgen?

U kunt bellen naar 070 76 20 300 en direct kiezen voor optie 1 “herhaalreceptenlijn”. U kunt hier een voicemailbericht achterlaten door uw naam, geboortedatum en contactgegevens in te spreken. Ook belangrijk hierbij is om te vermelden voor welk medicijn u een herhaalrecept wil, in welke hoeveelheid en naar welke apotheek dit mag worden doorgestuurd.

Bekijk hier de openingstijden van de Oogkliniek De Horsten

Ooglidoperaties

Kan ik bij Oogkliniek De Horsten zowel mijn boven- als onderoogleden laten corrigeren?

Nee, wij voeren alleen bovenooglidoperaties uit, geen onderooglidoperaties. Lees hier meer over ooglidoperaties.

Wordt een ooglidoperatie vergoed?

In veel gevallen niet. De verzekeraars stellen strenge eisen ten aanzien van vergoeding voor deze ingreep. Voor meer informatie kunt u het best contact opnemen met uw eigen zorgverzekeraar. Lees hier meer over ooglidoperaties.

Algemeen

Kan ik mijn patiëntgegevens opvragen?

Ja dit kan, echter is het wel noodzakelijk dat de aanvrager een formulier invult en zich hierbij kan legitimeren. Gegevens over iemands gezondheid zijn gevoelig. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bepaalt dan ook dat medische gegevens bijzondere persoonsgegevens zijn. Er wordt dan ook zorgvuldig en terughoudend gehandeld bij de aanvraag en verstrekking hiervan.

Neem hiervoor contact op met de Oogkliniek

Kan ik bij mijn oogarts een geneeskundige verklaring aanvragen?

Nee, uw oogarts mag geen ‘geneeskundige verklaring’ (ook wel doktersverklaring) afgeven. Er wordt gehandeld volgens de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld. Alleen een onafhankelijke arts mag deze afgeven. Voor meer informatie verwijzen wij u naar: KNMG

Neem contact met ons op

reCAPTCHA is required.