BlephEx, behandeling bij blefaritis of rode oogleden

Blefaritis of rode oogleden
Je zal het maar hebben, een chronische ooglidrand ontsteking of met een mooi woord blefaritis. De symptomen kunnen bestaan uit o.a. jeuk, irritatie, een “zandkorrel” gevoel, branderigheid, vermoeide, tranende of droge ogen. De zichtbare klachten zijn korstjes en/of schilfertjes op de oogleden. De huid rondom de ogen kan rood zijn en is snel geïrriteerd. Vaak heb je wel eens eerder een strontje op het ooglid gehad. We kunnen het allemaal krijgen ongeacht leeftijd of geslacht. Blefaritis kan eenmalig voorkomen, maar vaak is het een chronische ontsteking die van tijd tot tijd actiever en heftiger is.

Gevolgen, zoals droge ogen
Als de blefaritis onbehandeld blijft kan dat lijden tot andere aandoeningen. Permanente droge ogen door een instabiele traanfilm, een chronische huidaandoening o.a. acne rosacea, demodicose ( demodex is een mijt ) en contactlens intolerantie. Omdat de aandoening vaak chronisch is, lijkt de kans op bovenstaande gevolgen toe te nemen. Tot nu toe was het beleid om de ogen te behandelen door te druppelen met kunsttranen en dagelijks wipes te gebruiken om de oogleden schoon te maken. Liep het echt uit de hand dan kon het toedienen van medicatie in de vorm van een oogzalf of een langdurige antibioticapillen kuur een oplossing zijn.

BlephEx
In onze Oogkliniek De Horsten zijn we een jaar geleden gestart met een nieuwe behandeling. Deze methode wordt uitgevoerd door een van onze optometristen. Het apparaat dat wordt gebruikt voor de behandeling lijkt op een mini elektrische tandenborstel.
Voor de behandeling worden er eerst foto’s genomen van de oogleden. Daarna wordt er een druppelverdoving toegediend en maken we met een minuscuul sponsje voorzichtig de oogleden en wimpers schoon. Tijdens het “poetsen” ervaren de meeste mensen een kriebelend gevoel, maar de behandeling zelf is pijnloos. Na de behandeling worden de ogen gespoeld en worden er weer foto’s gemaakt.

Resultaten
Het doel van BlephEx is om het chronisch ontstoken ooglid te behandelen. De symptomen als jeuk, droge ogen, zandkorrelgevoel en geïrriteerde ogen nemen hierdoor snel en sterk af. Na de behandeling heeft u daardoor direct veel minder tot geen last meer van uw ogen, dit betekend dat u een tijd lang niet meer twee maal daags zelf hoeft te poesten en minder kunsttranen nodig zult hebben. Omdat het vaak om een chronische aandoening gaat kan het zijn dat de behandelingen na 4 tot 6 maanden herhaald moet worden.
De kosten van deze behandeling zijn € 121,00 per keer en worden helaas niet vergoed door de zorgverzekering.